Ważne: Strona wykorzystuje pliki cookies. W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej o ciasteczkach mogą Państwo dowiedzieć się na stronie http://wszystkoociasteczkach.pl/.

Psychoedukacja w terapii

Psychoedukacja w terapii – Studia licencjackie na GWSP Chorzów. Górnośląska Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości im. Karola Goduli w Chorzowie zaprasza na studia licencjackie na kierunek Terapia artystyczna o specjalności Psychoedukacja w terapii.

TRYB STUDIÓW

  • stacjonarny (zajęcia w tygodniu)
  • niestacjonarny (zajęcia w weekendy)

CELE KSZTAŁCENIA

“Psychoedukacja jest umacniającym (empowering) treningiem pacjenta, którego celem jest promowanie świadomości i postawy proaktywnej, dostarczanie narzędzi do obchodzenia się, radzenia sobie i życia z przewlekłą chorobą (tj. zwiększania współpracy w leczeniu, rozpoznawania wczesnych oznak nawrotów, kształtowania stylu życia, radzenia sobie z kryzysami, poprawie komunikacji) i zmiana zachowań oraz nastawień związanych z chorobą. Psychoedukacja zamienia winę na odpowiedzialność, bezradność na proaktywną troskę, a zaprzeczanie na świadomość” (F.Coloma)

Interdyscyplinarny charakter zdrowia wymaga współpracy specjalistów z różnych dziedzin – również psychologii. Psychoedukacja służy przekazywaniu wiedzy psychologicznej, której zastosowanie pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu psychofizycznym człowieka i społeczeństwa. Podnosząc świadomość w zakresie czynników sprzyjających i zagrażających szeroko rozumianemu zdrowiu – w jego aspekcie fizycznym, psychicznym i społecznym – promuje prozdrowotne zachowania i styl życia.

Szczególna rola psychoedukacji we współczesnym świecie wynika ze wzrostu różnego typu zagrożeń, podczas gdy wiedza okazuje się być najważniejszym zasobem sprzyjającym człowiekowi w radzeniu sobie w różnych sytuacjach życiowych . Tworzenie własnych sposobów radzenia sobie z trudnościami to samodzielne poszukiwanie dróg samodoskonalenia i poznawania siebie.

Psychoedukacja jest nowoczesnym narzędziem terapeutycznym wspomagającym nie tylko proces leczenia. Jest przydatna przy wszelkiego typu trudnościach interpersonalnych, trudnościach w kontaktach społecznych, ale też i w celach edukacyjnych, jak na przykład zajęciach wspomagających rozwój osobowy. Może być prowadzona w formie indywidualnych konsultacji lub spotkań grupowych z wykorzystaniem aktywnych form uczenia się takich jak warsztaty, dyskusje, wykłady, mediacje, grupy wsparcia. Skuteczność oddziaływań psychoedukacyjnych jest większa, gdy uczestniczy w nich klient i jego rodzina, jego bliscy czy osoby związane emocjonalnie z klientem.

Poprzez umiejętny dialog między terapeutą, klientem, jego rodziną czy osobami bliskimi daje możliwość wymiany informacji o chorobie, zaburzeniu, konflikcie czy innej sytuacji kryzysowej; dostarcza informacji na temat mechanizmów powstawania choroby, sytuacji konfliktowych czy kryzysowych; informacji o wynikach diagnozy, rodzaju zaburzeń których osoba doświadcza; o funkcjonowaniu człowieka w różnych sytuacjach życiowych; o sposobach, zaletach i wadach leczenia farmakologicznego oraz dostępnych formach terapii. Przekazanie wiedzy na temat doznawanych trudności zmniejsza związane z nimi lęki i niepewność, obala mity, przywraca poczucie bezpieczeństwa, kompetencji, zaradności i pomaga zaakceptować trudną sytuację, a co za tym idzie także skuteczniej sobie z nią radzić. Lepsze zrozumienie problemów poprawia komunikację pomiędzy lekarzem, terapeutą a klientem, pomiędzy klientem i jego otoczeniem i pozwala klientowi i jego najbliższym na polepszenie funkcjonowania psychospołecznego oraz zwiększenie odporności na stres poprzez nabywanie nowych umiejętności radzenia sobie z problemami czy sytuacjami kryzysowymi. Psychoedukacja zwiększa zaangażowanie klienta w procesie leczenia, przekonuje klienta do sensu stosowanie się do zaleceń lekarskich, terapeutycznych; skupia się na emocjonalnych aspektach choroby oraz poprawie jakości życia pacjenta; ma pomóc pacjentowi po przebytej chorobie, konflikcie czy dysharmonii rozwojowej w ponownym określeniu ról społecznych, związków międzyludzkich i planów na przyszłość.

Psychoedukacja jako specjalność kształcenia przygotowuje studentów do zadań edukacyjnych w zakresie promocji zdrowia fizycznego, psychicznego i społecznego. Propagowanie wiedzy psychologicznej nie ogranicza się wyłącznie do przekazywania informacji, kreowania postaw i zachowań prozdrowotnych w obszarze profilaktyki. Posiadając niezbędne kompetencje intra – i interpersonalne oraz wiedzę na temat psychosomatycznego funkcjonowania człowieka, absolwent będzie umiał wspomagać procesy leczenia poprzez pomoc klientom w radzeniu sobie z trudnymi psychologicznie sytuacjami: choroby, zaburzonych kontaktów międzyludzkich, konfliktu czy kryzysu.

PERSPEKTYWY ZAWODOWE

Absolwenci są przygotowani do prowadzenia działalności edukacyjnej z zakresu szeroko rozumianego zdrowia. Mogą prowadzić zajęcia z dziećmi, młodzieżą i osobami dorosłymi w różnego typu placówkach, w tym opiekuńczych i leczniczych. Także we wszelkiego rodzaju firmach tworzących i realizujących programy prozdrowotne. Zatrudnienie będą mogli zdobyć w prywatnych klinikach zapewniających terapie zintegrowane lub prowadzić prywatną praktykę w wielodyscyplinowych zespołach specjalistycznych wspólnie z lekarzami, arteterapeutami, fizjoterapeutami, masażystami i innymi terapeutami.

WYBRANE PRZEDMIOTY SPECJALNOŚCIOWE

  • Psychologia
  • Obszary psychoedukacji
  • Anatomia i fizjologia
  • Analiza i synteza psychoenergetyczna
  • Trening komunikowania się
  • Trening asertywności
  • Interwencja kryzysowa
  • Różnorodność podejść w szkołach psychoterapii
  • Rozwój inteligencji emocjonalnej
  • Trening radzenia sobie w sytuacji konfliktu
  • Coaching
  • Psychosomatyka
  • Psychopatologia pracy
  • Terapia ruchem
  • Psychologia rozwojowa z elementami psychologii klinicznej dziecka
  • Trening socjoterapeutyczny
  • Trening antystresowy
  • Uważność w terapii
  • Profilaktyka uzależnień

Nauczanie języka trwa przez cztery semestry studiów.

Inne kompetencje:
Osoby podejmujące edukację na tym kierunku będą miały kontakt również z szeroko pojętym środowiskiem terapeutów, będą mogły korzystać z licznych kursów, warsztatów, wizyt studyjnych proponowanych poza ofertą podstawową, aby również mieć możliwość poszerzania wiedzy o inne techniki i metody terapeutyczne.
Jest to kierunek praktyczny, umiejscowiony w obszarze podstawowym, stanowi obszar nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej, a także w dwóch obszarach komplementarnych – obszarze nauk o sztuce i obszarze w nauk społecznych.

ZAPISZ SIĘ NA STUDIA:

ZAPISZ SIĘ ONLINE

BIURO REKRUTACJI:

Górnośląska Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości im. Karola Goduli
41-506 Chorzów ul. Racławicka 23
Budynek A, Biuro Rekrutacji – pok.204
Tel. 32 349 48 03
E-mail: rekrutacja@gwsp.edu.pl
Godziny przyjmowania dokumentów:
poniedziałek – piątek: 8.00 – 15.30
Dokumenty rekrutacyjne składać można także w niektóre weekendy
w pok. 208 (dziekanat). Godziny pracy dziekanatu można sprawdzić tutaj.

Sprawdź także inne specjalności na kierunku Terapia artystyczna:

Studia licencjackie (Studia pierwszego stopnia) Terapia przez sztukę
Studia licencjackie (Studia pierwszego stopnia) Naturoterapia
Studia licencjackie (Studia pierwszego stopnia) Psychoedukacja w terapii